Milion volejbalistkám za pouhé vyvěšení loga města. Dva miliony hokejistům přislíbené za totéž. Fotbal, basketbal a atletika budou zřejmě brzy následovat. Hnutí ProOlomouc odmítá nákup reklamy, která se opakovaně neosvědčila, stejně jako podporu sportovních klubů jakýmkoli nestandardním způsobem. Město potřebuje efektivní propagaci, kterou lze získat za mnohem nižší cenu. Zároveň může podpořit sport transparentními granty.
Radnice zdůvodňuje nákup tím, že se jedná o „významný prostředek účinné reklamy města a vytváření jeho image“. Prakticky stejné propagační aktivity, které si město platí u společnosti TK Plus sportovního bosse Černoška, však opakovaně nepřinesly výsledky: návštěvnost ani prestiž obce se nijak podstatně nevýšily, zato však zadlužená městská pokladna zchudne jen za letošní rok o dva a půl milionu korun. Přes opakovanou kritiku ze strany ProOlomouc město ve spolupráci s Černoškem bude zřejmě pokračovat, a nyní hodlá stejně neefektivně utratit dalších několik milionů. „Reklamní aktivity, spočívající téměř výhradně v prezentaci městského loga, nejsou absolutně adekvátní současným požadavkům na propagaci předností města. Olomouc potřebuje systematický marketing, využívající obrovskou sílu médií, internetu, sociálních sítí a online reklamy,“ vysvětluje marketingový konzultant hnutí ProOlomouc Radim Karlach. „Přitom lze tyto aktivity, které jsou mnohem efektivnější než pasivní vizitka v podobě loga na dresu či mantinelu, pořídit za mnohem nižší částku.“
Dokumenty a smlouvy s kluby jsou amatérské a vágní
Problematické jsou také smlouvy se zmíněnými sportovními kluby a související dokumenty projednané v radě města. V důvodových zprávách chybí zevrubně popsané přínosy sportovních klubů pro město. Výčet úspěchů je zcela nedostačující. Každý klub by měl ke své žádosti, zvlášť pokud mají být částky za reklamu v milionových hodnotách, dodat mj. počet členů oddílu (s poukázáním na počet členů v mládežnických kategoriích), průměrnou návštěvnost při domácích zápasech i počet zápasů, stejně jako monitoring médií. Všechny organizace by měly předložit aktuální výroční zprávu. Tím ale problémy nekončí. „Například celá smlouva o propagaci s volejbalovým klubem je zpracována vyloženě amatérsky. V příloze chybí přesná specifikace výstupů i přehledný ceník. Diskutabilní a nedostatečně doložená je hodnota prakticky všech nosičů reklamy – velkoplošných bannerů, dresů, plakátů i bulletinů,“ uvádí zastupitelka za hnutí ProOlomouc Marcela Škvařilová.